za. okt 16th, 2021
PS5 Ray Tracing - Wat is het

Wat is ray tracing voor de PS5? Elke keer dat Sony het over de PlayStation 5 heeft gehad, werd ook raytracing genoemd en deze term werd gebruikt als een verkooppraatje. Maar wat is ray tracing nu precies en wat levert het op voor Sony’s next-gen console? Zonder al te technisch uit te pakken, gaan we die vraag beantwoorden als onderdeel van onze PS5 gids.

Op deze pagina PlayStation 5 RayTracing

Wat is Ray Tracing van PlayStation 5

Om te beginnen moeten we begrijpen wat ray tracing eigenlijk is. Ray-tracing is in wezen een methode om realistisch licht te simuleren in computer graphics. Een iets gedetailleerdere uitleg is dat ray tracing het “pad” simuleert dat licht neemt wanneer het in aanraking komt met open ruimtes en objecten. Hierdoor kan licht een bepaald “sterkte” hebben iets dat je niet per se krijgt van normale lichtbronnen in videospelletjes.

Ray tracing zorgt ervoor dat licht op een dynamische en natuurlijke manier met zijn omgeving kan interageren. Een zonnestraal die door een raam van een appartement schijnt is in feite gewoon een blok licht. Het werpt schaduwen en het beweegt op basis van de tijd van de dag tijdens het spel, maar dat is het wel zo’n beetje. Dankzij ray tracing “vult” de zonnestraal het gebied waar het binnenvalt – het is niet langer een blok, maar een dynamische vorm die verandert en interageert met het oppervlak, afhankelijk van waar het vandaan komt en de hoek waarin deze de ruimte binnenvalt.

Maar zoals je zou verwachten, kan ray-tracing behoorlijk veeleisend zijn. Het wordt vooral gebruikt in films en is niet iets dat je ziet bij de huidige spelconsoles, maar met de kracht van de PlayStation 5, zal ray tracing een stuk meer in de toekomst gaan voorkomen. We zien de toepassing ervan al in games zoals Ratchet & Clank: Rift Apart, waar het beperkt wordt gebruikt in bepaalde scènes om deze meer geloofwaardig te maken.

Mark Cerny, de systeemarchitect van PS5, wijst er nadrukkelijk op dat de ray-tracing-oplossing van de next-gen console geen halfslachtige poging is: “Er zit raytracing versnelling in de GPU hardware,” zegt hij, verduidelijkend dat het geen simpele software-level fix zal zijn. Terwijl ray tracing zeker als een next-gen buzzword naar voren wordt geschoven door bedrijven als Sony, is de technologie ongetwijfeld indrukwekkend.

Wat vind jij van de ray tracing-mogelijkheden voor de PlayStation 5? Stel je superrealistische belichting voor in de onderstaande reactie sectie en bekijk onze PS5 gids voor alle informatie over de next-gen console.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *