za. okt 16th, 2021
PlayStation 5 3D-Audio Wat is de Tempest Engine van PS5

Wat is 3D audio op de PS5? Welke invloed zal 3D-audio hebben op PlayStation 5 games en wat is de Tempest Engine die de technologie mogelijk maakt? Je hebt misschien al gelezen over de technische mogelijkheden van Sony’s next-gen console en één van de termen die daarbij de ronde doen is 3D-audio. Mark Cerny, die de ontwikkeling van de PS5 leidt, was teleurgesteld over het gebrek aan audio-innovatie bij de huidige generatie, en wil dat verhelpen door 3D audio op systeemniveau te ondersteunen. Maar wat houdt 3D-audio in? Als onderdeel van onze PS5 gids overlopen we wat we weten over 3D-audio en wat het betekent voor PS5.

PS5 3D Audio: Wat is een 3D-audio?

Eenvoudig gezegd is 3D-audio een techniek waarbij het lijkt alsof geluiden overal vandaan komen, ten opzichte van waar je je in de scène bevindt. Een eenvoudig voorbeeld: als je in een kamer bent met een telefoon uiterst rechts in de hoek, en hij begint te rinkelen, dan klinkt het gerinkel alsof het uit de uiterst rechtse hoek komt, zoals de speler het ziet. De Tempest Engine is de technologie die deze functie mogelijk maakt.

Dit is anders dan de gebruikelijke audiotrucs die ontwikkelaars gebruiken. De meeste games maken gebruik van een systeem waarbij het volume van een effect toeneemt naarmate je dichterbij komt, en veel games ondersteunen surround sound, dat voor een realistischer geluidslandschap zorgt, maar 3D-audio gaat nog een stap verder. Deze technologie zorgt voor diepte in het geluid en geeft je hersenen de indruk dat het geluid afkomstig is van een specifieke plek in de driedimensionale ruimte.

PS5 3D Audio: Welke verbeteringen heeft het voor games?

Net als bij PlayStation VR zal de PS5 in zijn games gebruik kunnen maken van 3D-audio om driedimensionale geluidslandschappen te creëren. Dankzij deze technologie kun je je nog meer dan voorheen onderdompelen in de wereld van het spel, omdat geluiden en effecten veel realistischer zullen zijn dan voorheen, in termen van waar ze vandaan komen.

Neem Skyrim als voorbeeld: als je een kroeg binnengaat, hoor je aan de ene kant geklets onder de klanten, aan de andere kant een knetterend haardvuur en verderop in de kroeg een zanger die volksmuziek speelt. Het verschil met 3D-audio is dat je het gevoel hebt dat je er zelf bij bent, omdat al deze effecten zullen klinken alsof ze afkomstig zijn van locaties in de betreffende 3D-ruimte.

Afgezien van een drastische verbetering van de meeslepende sfeer, kan 3D-audio games ook aanzienlijk verbeteren. Denk maar aan wanneer iemand zich in een kamer op de verdieping boven je bevindt, dan hoor je zijn voetstappen wanneer die de ruimte boven je hoofd binnengaat. Een ander voorbeeld hiervan is dat je in een horrorspel moet luisteren naar audiosignalen om te bepalen waar de bedreigingen vandaan komen.

Volgens Mark Cerny kun je 3D-audio het beste ervaren via een koptelefoon, maar de PS5 kan de technologie ook via je de gewone luidsprekers van de tv leveren.

PS5 3D Audio: Wat is Tempest Engine?

De Tempest Engine is in feite een hardware chip binnenin de PS5 welke al deze fancy 3D audio technologie mogelijk maakt. De “Tempest Engine is een aangepaste AMD GPU computer unit, die geen cache heeft en alleen gebruik maakt van DMA transfers”.

Fascinerend genoeg heeft Sony, om een nauwkeurig 3D-audio te creëren, toegang nodig tot gegevens die de Head-related Transfer Function worden genoemd, die uniek is voor elke persoon op basis van de vorm van zijn oor en hoofd. Er zullen minstens vijf profielen beschikbaar zijn bij de lancering, gebaseerd op meer dan 100 mensen, en je zult dit kunnen configureren op basis van je persoonlijke optimale instellingen. Maar de fabrikant wil een manier vinden om deze gegevens voor elke gebruiker perfect te personaliseren, en dat zou kunnen betekenen dat je uiteindelijk foto’s van je oren moet maken en uploaden.

PS5 3D Audio: Heb je een nieuwe koptelefoon nodig?

Sony ontwerpt de 3D-audio van de PS5 voorlopig rond standaardhoofdtelefoons, zodat je van de functie kunt genieten in combinatie met de hardware die je al hebt. Het is echter de bedoeling om dit uiteindelijk uit te breiden naar televisiespeakers, soundbars en surround sound-systemen. Kortom, het werkt met om het even welke audiotechnologie die je al bezit, hoewel de draadloze Pulse 3D-hoofdtelefoon geoptimaliseerd zal zijn voor gebruik met 3D-audio.

Wat vindt je van het 3D audio technologie van PS5? Laat je horen in de reacties hieronder, en bekijk onze PlayStation 5 gids voor veel meer informatie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *