za. okt 16th, 2021
Ratchet & Clank Rift Apart Review

Als de aarde in gevaar was door intergalactische indringers en behoefte had aan een game ontwikkelaar om de aarde te redden, zouden regeringen over de hele wereld zich wenden tot Insomniac Games. Je kunt er tegenwoordig bijna op rekenen dat de ontwikkelaar uit Burbank toptitels uitbrengt en Ratchet & Clank: Rift Apart daarop is geen uitzondering. Deze exclusieve actie game van PS5 is vrijwel foutloos als het gaat om wat het moet doen.

Als de aarde in gevaar was door intergalactische indringers en behoefte had aan een game ontwikkelaar om de aarde te redden, zouden regeringen over de hele wereld zich wenden tot Insomniac Games. Je kunt er tegenwoordig bijna op rekenen dat de ontwikkelaar uit Burbank toptitels uitbrengt en Ratchet & Clank: Rift Apart daarop is geen uitzondering. Deze exclusieve actie game van PlayStation 5 is vrijwel foutloos als het gaat om wat het moet doen.

Er zijn zelfs zo weinig fouten dat we ze maar meteen uit de weg moeten ruimen: het spel Ratchet & Clank: Rift Apart duurt iets meer dan 12 uur (en daar moet je nog een paar uur bij optellen als je het spel voor de volle 100 procent wilt uitspelen), maar is wel aan de korte kant, zeker als je weet dat er een prijskaartje van 69,99 euro aan hangt. Het is ook vrij gemakkelijk om te spelen – om eerlijk te zijn zouden we je aanraden om het op een hogere moeilijkheidsgraad te spelen.

Afgezien daarvan is dit echter zonder meer het beste deel in de langlopende serie sinds Ratchet & Clank: A Crack in Time. Er zijn een paar desoriënterende Watch Dog achtige spin robot minigames die we niet bijzonder leuk vonden, maar voor de rest is alles zoals we al hebben laten weten fantastisch. Als je je in het verleden al eens hebt vermaakt met Insomniac Games’ de sympathieke Lombax, dan zal je het hier zeker naar je zin hebben.

Ook de presentatie is letterlijk explosief. Mocht je een van de trailers van de titel hebben gezien, dan weet je dat deze release op z’n op zijn minst verbluffend is en ja, dat niveau van natuurgetrouwheid blijft tijdens de gehele speelduur behouden. Dit is zonder twijfel de best uitziende consolegame tot nu toe – het is een cliché, maar de ontwikkelaar heeft hier absoluut raakvlakken met animatiefilms.

Het verhaal is eenvoudig maar vermaakwekkend. Clank heeft een Dimensionator gebouwd om Ratchet te helpen herenigen met zijn Lombax-verwanten, maar wordt gescheiden van zijn harige vriend wanneer aartsvijand Dr. Nefarious tussenbeide komt en het dynamische duo naar een andere dimensie zuigt. In deze dimensie sluit Ratchets backpackmaatje een verbond met Rivet, het vrouwelijke alter-ego van de hoofdrolspeler.

Tijdens de missie wordt de tijd verdeeld tussen deze twee Lombaxen en Rivet heeft in de loop van de release zo’n sterke positie verworven dat je je moeilijk kunt voorstellen dat de serie verdergaat zonder haar. Enkele van de andere klonen slagen er niet in om zich even sterk door te zetten, maar Rivet is een van de belangrijkste spelers – ze is zelfs de ster van deze game.

In het gevechtsspel worden de basiselementen van de serie aangescherpt: mobiliteit en over-the-top artillerie. Je kunt nu de tegenstanders bedwelmen door ze in groen te veranderen en ze vervolgens af te knippen met de Topiary Sprinkler. Andere maffe toevoegingen zijn de Ricochet – een op een bedoelde flipperkastbal compleet met een retro arcade geluidseffect en Mr Fungi, een paddestoelvormig alternatief voor Mr Zurkon.

Hoewel de gameplay nog steeds gebaseerd is op het schietwerk uit eerdere delen, is de toepassing van DualSense zo transformerend dat de game gewoon niet zo goed zou zijn met een DualShock 4 van PlayStation 4. De triggers worden op een subtiele maar effectieve manier gebruikt, waardoor je weerstandspunten voor verschillende acties aanvoelt en combineer dit met de haptische feedback voor een fenomenale ervaring.

De game maakt ook gebruik van de SSD voor serieuze set-piece-momenten waarbij scènes razendsnel worden overgezet. Dit is anders dan wat ooit eerder is gedaan: in een tijdspanne van slechts enkele seconden kun je van de ene naar de andere drie of vier verschillende locaties schakelen. Met de optionele Pocket Dimensions heeft de ontwikkelaar de mogelijkheid om fantasierijk om te gaan met de mechanica, zonder dat je je hoeft aan te passen aan de omgevingsregels van de planeet waarop je ze speelt.

Dit gebruik van de SSD is echter vooral een gimmick; de set-pieces zijn ongelooflijk en overtreffen alles wat je ooit eerder hebt gespeeld – maar het blijven set-pieces (decorstukken). Op twee planeten kun je in realtime van dimensie wisselen, vergelijkbaar met het Mansion estate uit Dishonored 2, maar verder is dit nog steeds een Ratchet & Clank-game met een aantal hardware-verbeterde trucs uit de kast.

Dat moet echter niet als een minpunt worden opgevat, want dit is de beste Ratchet & Clank in ruim decennium. Een handvol sandboxlevels, die zijn geïnspireerd op het experimentele Ratchet & Clank: Into the Nexus, geven je een hoop extra opdrachten om te voltooien mocht je de tijd willen besteden aan het verkennen ervan, ondertussen wordt je platformvaardigheid net genoeg op de proef gesteld door een flinke reeks verzamelobjecten die je in de verleiding brengen om ze allemaal vrij te spelen.

De Battleplex Arena keert terug met nieuwe interdimensionale tegenstanders, terwijl de Clank-puzzels gebaseerd zijn op klassiekers zoals Lemmings en Krusty’s Super Fun House. Deze puzzels duren net lang genoeg tot je meer wilt, zonder dat ze te lang duren. Al het andere is zorgvuldig ontworpen om je vooruit te helpen, met een uitstekende scala aan toegankelijkheid om ervoor te zorgen dat iedereen ten volle van het spel genieten.

In een tijdperk waarin games ondermaats worden uitgebracht, is Ratchet & Clank: Rift Apart gepolijst tot een perfecte glans, zoals de metalen omhulsel van Clank’s buitenste schil. Door de muziek word je ondergedompeld in iedere scène; over het script wordt goed over nagedacht en af en toe wordt er hardop gelachen en het spel is gewoon puur plezier van begin tot eind. Het heeft nooit de neiging iets anders te zijn.

Conclusie

Ratchet & Clank: Rift Apart is de beste spel in de reeks sinds Ratchet & Clank: A Crack in Time, hetgeen fans van de gamereeks als een grote lof zullen erkennen. De bekende gevechten worden versterkt door de uitstekende DualSense uitvoering, en het fantasierijke gameplay-ontwerp van Insomniac Games maakt elke planeet interessant en boeiend. De game is geen bijzonder uitdagende platformgame en is ook niet echt origineel, maar dat hoeft ook niet. Dit is een van die games die simpelweg heel erg goed is.

Voordelen

Nadelen

Verbluffende presentatie