di. nov 30th, 2021
MARK van Facebook in de METAVERSE

Toen juni ten einde liep, vertelde Facebook CEO Mark Zuckerberg zijn medewerkers over een ambitieus nieuw initiatief. De toekomst van het bedrijf zou veel verder gaan dan zijn huidige project van het bouwen van een set van verbonden sociale apps en wat hardware om ze te ondersteunen. In plaats daarvan, zei hij, zou Facebook streven naar het bouwen van een maximalistische, onderling verbonden set van ervaringen rechtstreeks uit sci-fi – een wereld die bekend staat als de metaverse.

De divisies van het bedrijf die zich richten op producten voor gemeenschappen, makers, commercie en virtual reality zouden in toenemende mate gaan werken aan het realiseren van deze visie, zei hij in een toespraak op afstand aan medewerkers. “Wat ik het meest interessant vind, is hoe deze thema’s samen zullen komen in een groter idee”, zei Zuckerberg. “Ons overkoepelende doel bij al deze initiatieven is om te helpen de metaverse tot leven te brengen.”

De metaverse heeft een moment. De term is afkomstig uit Snow Crash, de sciencefictionroman van Neal Stephenson uit 1992, en verwijst naar een convergentie van fysieke, augmented en virtuele realiteit in een gedeelde online ruimte. Eerder deze maand onderzocht The New York Times hoe bedrijven en producten als Epic Games’ Fortnite, Roblox, en zelfs Animal Crossing: New Horizons steeds meer metaverse-achtige elementen bevatten. (Epic Games CEO Tim Sweeney heeft het al maanden over zijn wens om bij te dragen aan een metaverse).

“WE ZULLEN EFFECTIEF DE OVERGANG MAKEN VAN MENSEN DIE ONS VOORNAMELIJK ALS EEN SOCIAL MEDIA BEDRIJF ZIEN NAAR EEN METAVERSE BEDRIJF”


In januari 2020 heeft de durfkapitalist Matthew Ball in een invloedrijk essay de belangrijkste kenmerken van een metaverse vastgesteld. Het moet de fysieke en virtuele werelden overspannen, een volwaardige economie bevatten en “ongekende interoperabiliteit” bieden – gebruikers moeten hun avatars en goederen van de ene plaats in de metaverse naar de andere kunnen meenemen, ongeacht wie dat deel beheert. Cruciaal is dat geen enkel bedrijf de metaverse zal beheren – het zal een “belichaamd internet” zijn, zei Zuckerberg, dat door veel verschillende spelers op een gedecentraliseerde manier wordt beheerd.

Toen ik naar de presentatie van Zuckerberg keek, kon ik niet beslissen wat gedurfder was: zijn visie zelf of zijn timing. Zuckerbergs aangekondigde voornemen om een meer maximalistische versie van Facebook te bouwen, die sociale aanwezigheid, kantoorwerk en entertainment omvat, komt op een moment dat de Amerikaanse overheid probeert zijn huidige bedrijf op te splitsen. Een pakket wetsvoorstellen dat zich een weg baant door het Congres zou het bedrijf mogelijk kunnen dwingen om Instagram en WhatsApp af te stoten, en zou Facebooks mogelijkheden beperken om in de toekomst overnames te doen – of diensten aan te bieden die verbonden zijn met zijn hardwareproducten.

En zelfs als de regulering van technologie in de Verenigde Staten stokt – wat historisch gezien geen slechte gok is – zou een bloeiende metaverse zowel bekende als vreemde vragen oproepen over hoe de virtuele ruimte wordt bestuurd, hoe de inhoud ervan zou worden gemodereerd en wat het bestaan ervan zou doen met ons gedeelde gevoel van realiteit. We zijn nog steeds bezig de tweedimensionale versie van sociale platforms te omarmen; de 3D-versie zou wel eens exponentieel veel moeilijker kunnen zijn.

Tegelijkertijd, zei Zuckerberg, zal de metaverse enorme mogelijkheden bieden aan individuele makers en kunstenaars; aan individuen die willen werken en huizen willen bezitten ver van de huidige stedelijke centra; en aan mensen die wonen op plaatsen waar de mogelijkheden voor onderwijs of recreatie beperkter zijn. Een gerealiseerde metaverse zou het beste kunnen zijn wat er is met een werkend teleportatie-apparaat, zegt hij. Samen met de Oculus-divisie van het bedrijf, die de Quest-headset produceert, probeert Facebook er een te ontwikkelen.

Nadat ik zijn toespraak had gezien, hadden Zuckerberg en ik een gesprek. (We bespraken zijn metaverse voor een belichaamd internet, de uitdagingen om het te besturen en het gebrek aan evenwicht tussen mannen en vrouwen in de virtuele realiteit van vandaag. En met de felle kritiek van president Biden op Facebook’s falen in het verwijderen van anti-vaccin inhoud in het nieuws, vroeg ik hem daar ook naar.

“Het is een beetje als het bestrijden van misdaad in een stad,” vertelde hij me. “Niemand verwacht dat je de misdaad in een stad ooit volledig zult oplossen.”

Mark Zuckerberg, welkom bij The Vergecast.

Bedankt, Casey. Het is goed om hier te zijn. We hebben een hoop door te nemen.

Zoals altijd is er veel om met u te bespreken – en het Witte Huis eist dat Facebook meer doet om verkeerde informatie over vaccins te verwijderen, waarvan ik weet dat veel mensen er op dit moment mee bezig zijn. Daar wil ik het over hebben, maar ik wil beginnen met een toespraak die u een paar weken geleden intern bij Facebook heeft gehouden en die ik onlangs heb kunnen bekijken. U vertelde uw medewerkers dat uw toekomstvisie van Facebook niet de tweedimensionale versie is die we vandaag de dag gebruiken, maar iets dat de metaverse wordt genoemd. Dus wat is een metaverse en welke delen ervan is Facebook van plan te bouwen?

Dit is een groot onderwerp. De metaverse is een visie die veel bedrijven overspant – de hele industrie. Je kunt het zien als de opvolger van het mobiele internet. En het is zeker niet iets dat één bedrijf gaat bouwen, maar ik denk dat een groot deel van ons volgende hoofdstuk hopelijk gaat bijdragen aan het bouwen ervan, in samenwerking met een heleboel andere bedrijven en makers en ontwikkelaars. Maar je kunt de metaverse zien als een belichaamd internet, waar je niet alleen inhoud bekijkt, maar er ook in zit. En je voelt je samen met andere mensen alsof je op andere plaatsen bent, met verschillende ervaringen die je niet per se op een 2D-app of -webpagina zou kunnen doen, zoals dansen bijvoorbeeld, of verschillende soorten fitness.

Ik denk dat veel mensen, als ze denken aan de metaverse, denken aan virtual reality – waarvan ik denk dat het een belangrijk deel zal uitmaken. En dat is duidelijk een deel waar we erg in investeren, omdat het de technologie is die de duidelijkste vorm van aanwezigheid levert. Maar de metaverse is niet alleen virtuele realiteit. Het zal toegankelijk zijn op al onze verschillende computerplatforms; VR en AR, maar ook PC, en ook mobiele apparaten en spelconsoles. Nu we het er toch over hebben, veel mensen denken ook dat de metaverse in de eerste plaats iets is dat met gaming te maken heeft. En ik denk dat entertainment er duidelijk een groot deel van gaat uitmaken, maar ik denk niet dat dit alleen maar gaming is. Ik denk dat dit een persistente, synchrone omgeving is waar we samen kunnen zijn, wat volgens mij waarschijnlijk zal lijken op een soort hybride tussen de sociale platformen die we vandaag zien, maar dan een omgeving waar je er belichaamd in bent.

Dus dat kan 3D zijn – dat hoeft niet. Je zou in staat kunnen zijn om in een ervaring te springen, zoals een 3D concert of zoiets, vanaf je telefoon, dus je kunt elementen krijgen die 2D zijn of elementen die 3D zijn. Ik zou graag een aantal van de use cases in meer detail doornemen, maar over het algemeen denk ik dat dit een echt groot deel gaat uitmaken van het volgende hoofdstuk voor de technologische industrie, en het is iets waar we erg enthousiast over zijn.

Het raakt gewoon veel van de grootste thema’s waar we aan werken. Denk aan zaken als gemeenschap en makers als één, of digitale handel als tweede, of het uitbouwen van de volgende reeks computerplatforms, zoals virtuele en augmented reality, om mensen dat gevoel van aanwezigheid te geven. Ik denk dat al deze verschillende initiatieven die we nu bij Facebook hebben, samen zullen bijdragen aan het opbouwen van deze metaverse visie.

En ik hoop, als we dit goed doen, dat we in de volgende vijf jaar of zo, in dit volgende hoofdstuk van ons bedrijf, effectief zullen overgaan van mensen die ons in de eerste plaats zien als een social media-bedrijf naar een metaverse-bedrijf. En uiteraard draagt al het werk dat we doen in de apps die mensen vandaag gebruiken, rechtstreeks bij tot deze visie in termen van het opbouwen van een gemeenschap en makers. Dus er is veel om hier op in te springen. Ik ben benieuwd in welke richting je dit wilt laten gaan. Maar dit is iets waar ik veel tijd aan besteed, veel over nadenk, we werken aan een ton. En ik denk dat het gewoon een groot deel is van het volgende hoofdstuk voor het werk dat we gaan doen in de hele industrie.

Dit voelt als een toekomstvisie, ook al zijn delen ervan nu al zichtbaar en komen ze samen. Ik denk dat het over het algemeen voelt als een zeer maximalistische versie van wat het internet zou kunnen zijn. Je praat met werknemers over, “van het moment dat we wakker worden tot het moment dat we naar bed gaan, in staat zijn om in de metaverse te springen om bijna alles te doen wat je maar kunt bedenken.” En waarschijnlijk gebruiken sommigen van ons het internet al op die manier.

Maar deze beschrijving lijkt meer op de metaverse die we kennen uit boeken als Ready Player One of Snow Crash, of misschien uit Fortnite van vandaag, waar enkele van de belangrijkste aspecten van ons leven, inclusief ons werk, worden geleefd en gedaan binnen deze virtuele ruimtes. Zijn dat goede analogen voor het soort wereld waar je het over hebt?

Waar ik enthousiast over ben, is mensen te helpen een veel sterker gevoel van aanwezigheid te ervaren bij de mensen om wie ze geven, de mensen met wie ze werken, de plaatsen waar ze willen zijn. En de realiteit is dat we vandaag met het mobiele internet al iets hebben waar veel mensen toegang toe hebben van het moment dat ze wakker worden tot het moment dat ze naar bed gaan. Ik weet niet hoe het met u zit, maar vaak grijp ik ‘s ochtends naar mijn telefoon naast mijn bed voordat ik zelfs mijn bril opzet, gewoon om er zeker van te zijn dat ik de sms’jes van midden in de nacht heb ontvangen en om er zeker van te zijn dat er niets is misgegaan waar ik meteen na het ontwaken op moet springen. Dus ik denk niet dat dit in de eerste plaats gaat over meer bezig zijn met het internet. Ik denk dat het gaat over meer natuurlijk bezig zijn.

En vandaag, denk ik aan de computerplatforms die we hebben. We hebben deze telefoons. Ze zijn relatief klein. Een groot deel van de tijd die we doorbrengen, bemiddelen we ons leven en onze communicatie via deze kleine, gloeiende rechthoekjes. Ik denk dat dat niet echt is hoe mensen gemaakt zijn om te communiceren. Bij veel van de vergaderingen die we tegenwoordig hebben, kijk je naar een raster van gezichten op een scherm. Dat is ook niet hoe we dingen verwerken. We zijn gewend om met mensen in een kamer te zitten en een gevoel van ruimte te hebben: als jij rechts van mij zit, dan zit ik ook links van jou, dus we hebben een gedeeld gevoel van ruimte. Als je spreekt, komt het van mijn rechterkant. Het komt niet allemaal van dezelfde plaats voor me.

Ik weet niet in hoeverre jij die ervaring hebt, maar ik heb er een heleboel, in werkvergaderingen het afgelopen jaar, waarbij ik het soms moeilijk vind om me te herinneren in welke vergadering iemand iets gezegd heeft, omdat ze er allemaal hetzelfde uitzien en allemaal in elkaar overlopen. En ik denk dat een deel daarvan komt doordat we geen gevoel van aanwezigheid in de ruimte hebben. Wat virtual en augmented reality kunnen doen, en wat de metaverse mensen in grote lijnen gaat helpen ervaren, is een gevoel van aanwezigheid dat volgens mij gewoon veel natuurlijker is in de manier waarop we gemaakt zijn om met elkaar om te gaan. En ik denk dat het comfortabeler zal zijn. De interacties die we hebben zullen een stuk rijker zijn, ze zullen echt aanvoelen. In de toekomst, in plaats van dit via een telefoongesprek te doen, zal jij als een hologram op mijn bank kunnen zitten, of ik zal als een hologram op jouw bank kunnen zitten, en het zal echt aanvoelen alsof we op dezelfde plaats zijn, zelfs al zijn we in verschillende staten of honderden kilometers van elkaar verwijderd. Dus ik denk dat dat echt krachtig is.

Ik denk al over dit soort dingen na sinds ik op de middelbare school zat en net begon te coderen. Ik weet nog dat ik in de wiskundeles mijn notitieboekje bij me had en daar zat te schrijven over code en ideeën voor dingen die ik wilde gaan coderen als ik die dag thuiskwam van school. En sommige kon ik toen al doen, maar een van de dingen die ik echt wilde bouwen was in principe het gevoel van een belichaamd internet waar je in de omgeving kon zijn en naar verschillende plaatsen kon teleporteren en bij vrienden kon zijn.

Ik denk dat een combinatie van het feit dat ik toen waarschijnlijk nog niet genoeg wiskunde kende om dat voor elkaar te krijgen, en dat de technologie nog tientallen jaren verwijderd was van een goede manier om dat te doen – dat was niet de richting die ik oorspronkelijk opging, in termen van het bouwen van verschillende sociale ervaringen. Maar dit is iets waar ik enthousiast over ben geweest. Ik dacht al dat dit de heilige graal van sociale interacties zou zijn, lang voordat ik met Facebook begon. En het is echt spannend voor mij dat nu de volgende set van platforms in staat zullen zijn om dit te doen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *